آموزش ابتدایی تنگستان

مدیریت آموزش و پرورش تنگستان

معاون آموزش ابتدایی وزارت: تولید محتوا یک گام بسیار اساسی برای تامین عدالت کیفی آموزشی است

  • ۲۱
معاون آموزش ابتدایی وزارت: تولید محتوا یک گام بسیار اساسی برای تامین عدالت کیفی آموزشی است

 

معاون آموزش ابتدایی وزارت در آیین رونمایی از تولیدات محتوای الکترونیکی شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی گفت: عدالت آموزشی فرصت برابری از لحاظ کیفیت آموزشی برای تمامی دانش‌آموزان فراهم می کند و تولید محتوا یک گام بسیار اساسی برای تامین عدالت کیفی آموزشی است.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت ابتدایی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، رضوان حکیم زاده در مراسم رونمایی از پروژه های آموزشی شهرستان مرند با اشاره به اهمیت مهارت های خواندن و نوشتن در دوره ابتدایی، گفت: بسته های تحولی خوانا در مدارس بر اساس مفاد سند بنیادین، به دنبال پاسخگویی به یکی ازچالش های اساسی دوره ابتدایی تدوین شده است. چالش ضعف در مهارت های زبانی پایه شامل گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن لذا باید تغییری در روش های خود ایجاد کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر افزود: بررسی ها نشان می دهد که تا کنون  بر روخوانی و رونویسی تمرکز شده است ، در حالیکه روخوانی با مهارت خواندن متفاوت است. مهارت خواندن، مستلزم خرده مهارت هایی است که از درست خوانی و روان خوانی و استفاده درست از لحن مناسب شروع می شود و به درک مطلب و خواندن انتقادی می رسد.

وی گفت: بسته تحولی خوانا ترکیبی از مهارتهای خواندن نوشتن و آداب زندگی است. از آنجا که در دوره ابتدایی نتایج آزمون های بین المللی پرلز نشان دهنده این واقعیت است که متاسفانه مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش آموزان سطح مطلوبی ندارد و در عین حال تغییر و تحولاتی که در ساختار نظام آموزشی رخ داده باعث شده تمرکز روی مهارت خواندن و نوشتن کمتر باشد؛ ازین رو نگرانی هایی درسطح سواد مهارت های خواندن و نوشتن و رعایت آداب زندگی در دوره ابتدایی به عنوان محور شکل گیری شخصیت دانش آموزان وجود دارد.

حکیم زاده بیان کرد: دانش آموزان بیش از هر چیز نیاز دارند خوب بخوانند و بنویسند، خوب گوش کنند و خوب صحبت کنند و با اشاره به آیه « بَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» بشارت ده به آن بندگان که من به سخن گوش فرا می دهند و از بهترین آن پیروی می کنند، افزود: افراد به میزانی که بتوانند شنونده خوبی باشند و مقصود خود را به درستی بیان کنند و آنچه را در ذهن دارند، به بهترین نحو بنویسند، در تعاملات اجتماعی موفق تر و دقیق تر خواهند بود.

 

جامعه ای که افرادش مهارت صحبت کردن یاد بگیرند می تواند مشارکت آگاهانه در تعیین سرنوشت پیدا کنند

حکیم زاده تاکید کرد: اگر این مهارت های پایه ای که گفته شد پرورش یابد؛ دانش آموز ما بعد از فارغ التحصیلی شناسنامه ای دارد که نشان می دهد این فرد آماده است در جامعه مشارکت اجتماعی کند.

وی در ادامه موضوع توضیح داد: بحث جرات ورزی با ابراز وجود لزوما یکی نیست،جرات ورزی در بحث مهارت هایی است که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان مبنای اصلی جلوگیری از آسیب های اجتماعی معرفی کرده است، یعنی در مقابل درخواست هایی که موافق نیستیم توانایی نه گفتن داشته باشیم و باعث می شود کودکان به آسیب های اجتماعی دچار نشوند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر ادامه داد: مسئولیت پذیری یعنی ما در مقابل نعمت ها و مهارت هایی که به ما داده شده است در قبال انسان ها هم نوع، در مقابل محیط زیست ودر مقابل خالق نقش ها وظایفی داریم و باید بشناسیم و در مقابل وظایفی که داریم ایفای نقش کنیم.در حلقه وسط این ها هدف است و آن سرمایه زندگی انسانی است و شکل زندگی را به زیست انسانی تبدیل می کند.

 

حکیم زاده تصریح کرد: این جرات پذیری، مسئولیت پذیری و هدف گفته شده در ترکیب با مهارت ها به مشارکت فعال تبدیل می شود.مهارت های زندگی در دانش آموز باشد یعنی ما به هدف در بسته تحولی خوانا رسیده ایم .هدف اجرای بسته تحولی خوانا تلفیق مهارت‌های زندگی شامل ادب، جرات ورزی و مسوولیت پذیری در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن است.

تولید محتوا یک گام بسیار اساسی برای تامین عدالت کیفی آموزشی است

وی در خصوص تعریف عدالت آموزشی که آن را استفاده همه دانش آموزان از امکانات آموزش تعریف می کند، گفت: عدالت آموزشی سه جز دارد که جز اول فرصت دسترسی برابر بدون توجه جنسیت، نژاد، قوم، فرهنگ و زبان مهیا شود که جمهوری اسلامی ایران جز پیشگامان این موضوع در جهان است.

حکیم زاده ادامه داد: ما در خیلی از مناطق یک دانش آموز و یک معلم داریم و این یعنی فرصت دسترسی را فراهم کده ایم و جز دوم فرصت های دسترسی با کیفیت برابر است و عدالت آموزشی فرصت برابری از لحاظ کیفیت آموزشی (معلم، تراکم کلاس، فضا، تجهیزات امکانات و کیفیت همسالان) برای تمامی دانش‌آموزان فراهم شود و تولید محتوا یک گام بسیار اساسی برای تامین عدالت کیفی آموزشی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر یادآور شد: قسمت سوم عدالت آموزشی که کمتر به آن توجه شده است عدالت تربیتی است و یعنی ما به عنوان یک معلم ، مربی و مدیر و معاون نگاه تعاملی برابری نسبت به دانش آموز داشته باشیم و به همه دانش آموزان از هر قشر و توانایی احترام قائل بوده و ارزش بدهیم.

وی افزود: کار ما راه انداختن دانش آموزان خودکار نیست، بلکه کار ما بعنوان معلم ایجاد تلفیق در بچه هایی است که متفاوت است و کاری که در مدرسه نیکان تبریزبرای بچه های فقیر و یتیم انجام شده از این نوع است.

به تاکید حکیم زاده: اگر ما به عدالت تربیتی قائل باشیم بسیاری از بداخلاقی های اجتماعی را حذف خواهیم کرد.

 معاون وزیر در پایان موضوع گفت: ما در عدالت آموزشی کمّی، باوجود محدودیت‌ها، گام‌های خیلی خوبی برداشتیم. عدالت آموزشی کیفی با دسترسی برابرو عدالت درتعامل برابر و عدالت تربیتی معنای اصلی عدالت آموزشی است، قطعا نیاز به کار دارد و باید عدالت تربیتی را مفهوم سازی کنیم تا ان شالله به عنوان موضوع مهم مورد توجه قرار بگیرد.

محوریت تکالیف مهارتی دانش آموزان ابتدایی در نوروز باستان «عید و هنر و داستان » خواهد بود

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با موضوع تکالیف نوروزی در دومین عید کرونایی اظهار کرد: چند سالی است که تکالیف سنتی به شیوه مشق‌نویسی یا انجام دادن پیک نوروزی دز نظام آموزش و پرورش کنار گذاشته شده است و ما از سال 97 فعالیتی مبتنی بر خلاقیت به نام «عید و داستان» را جایگزین تکالیف سنتی کردیم. طی دوسال اخیر تولیدات دانش‌آموزی در بخش «عید و داستان» آنقدر خلاقانه و جالب توجه بود که امسال بنا را بر آن گذاشتیم که ضمن تداوم این فعالیت به عنوان فعالیت نوروزی، بخشی به نام «عید و هنر» را به آن اضافه کنیم.

 وی توضیح داد: دانش‌آموزان طبق روال سال‌های گذشته می‌توانند ایده‌های نوآورانه خود را در قالب «داستان نویسی»، «داستان گویی» و «داستان‌خوانی» با موضوع آزاد و با تاکید بر کرونا (و رویدادهای ناشی از آن) و دلتنگی برای مدرسه تولید کنند؛ با این تفاوت که آنها برای تولید آثار خود می‌توانند از هنرهایی مثل عکس، نقاشی و فیلم برای روایت داستان خود استفاده کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درباره اهمیت اجرای فعالیت «عید و داستان» در دوره کرونا گفت: در روزهایی که دانش‌آموزان از مدرسه، معلم و همسالان‌شان دور هستند و با توجه به مشکلات و نیز فرصت‌هایی که بعد از شیوع کرونا برای افراد ایجاد شده است، تعطیلات نوروزی امسال می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای بروز خلاقیت‌های دانش آموزی در حوزه‌های ادبی و هنری باشد.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

محبوب ترین مطالب

پربحث ترین مطالب

نظرات خوانندگان